Monday, December 13, 2010

Sajak Puitis

Assalamualaikum kesayangan semua..

Terutama sekali buat C.Nor yang selalu datang menjenguk, tapi tiada entri terkini,huhu.. Sila maafkan diri ini yea, wahai C.Nor ku sayang,hehe..

Sebenar hari ini saya nak kongsi sebuah sajak puitis hasil karya Sasterawan Negara Allahyarham Usman Awang. Bagaimana saya dapat sajak ini, ada ceritanya. Jadi, baca cerita ni dulu sebelum kita hayati bait-bait sajak Sasterawan Negara Allahyarham Usman Awang. Ok..

Ceritanya.. Saya baru lepas habis presentation subjek teknopen. Keluar dari bilik kuliah untuk melepaskan hajat,hehe.. Selesai melepaskan hajat, saya kembali ke bilik kuliah. Dalam perjalanan balik itu, saya terbaca puisi ini di dinding di luar bilik seorang pensyarah. Baca punya baca, ada betul jugak kata-katanya.. Jadi saya kongsikan puisi itu bersama kesayangan semua disini.. Sory, penceritaan saya tak best je,huhu.. Takpelah, kita layan puisi Sasterawan Negara Allahyarham Usman Awang, dan hayatinya betul-betul..

MELAYU itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun

Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan

MELAYU itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya MELAYU itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sawah sejalur tinggal sejengkal
Tanah sebidang mudah terjual

Bait-bait puitis sajak:
Sasterawan Negara Allahyarham Usman Awang

p/s:maaf, saya tidak tahu tajuknya.. Rugi sekali saya tidak tahu tajuknya, siapa yang tahu sila kongsi yea.. (^_^)y

2 comments:

  1. Waaa..terharunya..ainiey mention nama ciknor hehe..ok2 takpe..tak kisah la ciknor paham..anyway..dah ada ni kan? berpuisi lagi..:)

    ReplyDelete
  2. hehe..terharu yea, c.nor..
    ala c.nor, puisi cilok je,huhu..

    ReplyDelete